Stresszcsökkentés és az empátia

Minden nap találkozunk ezzel a mondattal : Stresszelek, stresszes vagyok.  És ez nem feltétlenül baj. ,mert annyi külső és belső hatás ér bennünket, hogy simán beleesünk egy-egy ilyen állapotba.

A stressz teljesen kezelhető, ha van “kivezetése”, mint pl ha megtámad egy oroszlán,akkor a szervezetünk reagál a kialakult helyzetre és menekülni próbálunk. Tehát egy valós félelemmel nézünk szembe vagyis van tényleges oka a helyzetnek.

De ha egy gondolat okozza a stresszt vagy egy még meg sem történt cselekmény, beszélgetés, fantázia szülte belső hang,  akkor nem tudunk mit kezdeni a helyzettel és stresszelünk, ami később szorongássá és depresszióvá alakulhat át és ezt megsínyli a magán és a munkahelyi életünk is.

Hogyan csökkentsük a stresszt:

-aludjunk 8 órát teljes sötétségben (egyes kimutatások szerint az amerikai munkások 66 százaléka nem képes végigaludni az éjszakát a szorongás miatt),

-sportoljunk rendszeresen ( az edzés hatására a szervezet az adrenalin mellett szerotonint ( hangulat), dopamint (érzelmek) és endorfint (boldogsághormon) szabadít fel),

-megfelelő  táplálkozást kövessünk, főleg az esti órákban (lefekvés előtt 2-3 órával) kerüljük a koffeint, cukrot, magasabb szénhidrát és zsírtartalmú ételeket. A cukros és fehér lisztes élelmiszerek csökkentik a dopamin szintet!,

-kiránduljunk (szintén dopamint szabadít fel),

-simogassunk kisállatokat (nálam ez nagyon bevált, bár a kutyáim elég nagyok),

-és az empátia,

Az empátiát direkt hagytam a végére, mert nagyon nagy hatást tulajdonítok neki. Amikor rossz érzésünk van egy megnyilvánulással kapcsolatban, akkor igenis álljunk bele és értsük meg, hogy mit jelent ez az egész. A legtöbb esetben nem is rólunk szól, csak magunkra vesszük  és felcímkézzük. Amennyiben nekünk szól, akkor vizsgáljuk meg a helyzetet és keressük meg a mikéntjét. Kinek az érdeke? Mi az fontos neki? Nem kell elfogadni…meg kell érteni a másik felet. Ez egy nagyon nehéz feladat, de az empátia megóv bennünket a további stressztől. Különbséget kell tenni, hogy mit tudunk kontrollálni és mit nem. Amit nem tudunk kontrollálni azon csak az elfogadás segíthet. Ha úgysem tudunk rá hatással lenni, akkor felesleges stresszelni rajta…úgysem változik, csak magunkat kínozzuk feleslegesen.

Amennyiben nehézséget okoz az empátia megértése,a  döntéshozatal vagy támogató jelenlétre van szükséged a céljaid elérésének érdekében, keress bátran konzultációval kapcsolatban.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.